Zdieľanie vedomostí nie je ich kopírovanie

14. decembra 2010, dusancunderlik, Nezaradené

Skúsme sa pozrieť bližšie na slovo „zdieľanie“. Používa sa najmä v spojení s pojmami informácie, vedomosti, znalosti a pod.  Jazykovedci polemizujú o tom, či je toto slovo spisovné, či má v našom slovníku svoje opodstatnenie, či nie je možné nahradiť ho iným slovom alebo viacerými slovami, ktoré sú považované za spisovné. Polemiku nechajme na odborníkov a pozrime sa lepšie na to ako sa toto slovo používa vo sfére vedomostného manažmentu, pre ktorý je „zdieľanie“ jedným z nosných pojmov.

Slovné spojenie „zdieľanie informácií“ vyjadruje situáciu, keď má k jednému zdroju informácií prístup niekoľko užívateľov a spoločné ho využívajú. Tento popis však nie je vyčerpávajúci pre celý proces „zdieľania“. Odohráva sa tam omnoho viac. Vo firemnej, podnikateľskej, aj organizačnej praxi je dôležitý pohyb informácií medzi ich zdrojmi a miestami ich využívania. Súčasťou zdieľania je aj komunikácia týchto informácií, ktoré existujú v určitých štruktúrach, ktoré sa v procesoch zdieľania a komunikácie transformujú. Predmetom zdieľania však môžu byť nielen informácie, ale aj vedomosti. Ak zdieľanie prebieha v rámci tímu, odohráva sa proces premeny individuálnych vedomostí na vedomosti spoločné. Zdieľanie býva málokedy samoúčelné, obyčajne sa uskutočňuje s určitým reálnym cieľom, ktorým môže byť vyriešenie spoločného problému alebo prijatie rozhodnutia. Prítomnosť viacerých členov tímu znamená, že tím má k dispozícií viac vedomostí, v porovnaní s jednotlivcom. To môže zabrániť nedostatku relevantných vedomostí, alebo aj jednostrannému pohľadu na riešený problém a pod. Heterogénny tím, zložený z členov rozličného vzdelania, profesií, skúseností, veku a pod., môže byť produktívnejší ako tím homogénny. V procese zdieľania sa konfrontujú vedomosti členov tímu nielen v čisto racionálnej podobe, ale prepojené, obohatené o hodnotenia, postoje, motiváciu, emocionalitu každého z členov tímu.

Podstatnou zložkou zdieľania vedomostí v tíme je synergický efekt, ktorý sa môže považovať za jeho pridanú hodnotu. Lepší, tvorivejší, invenčnejší, pracovitejší tím vie vyťažiť z rovnakého objemu vedomosti, ktoré sú predmetom zdieľania, hodnotnejšie prínosnejšie výsledky, ako iný tím, ktorý tieto kvality nemá. O synergickom efekte je možné hovoriť vtedy, ak celkový konečný výkon tímu je vyšší ako prostý súčet individuálnych výkonov členov tímu, ak by pracovali samostatne.

Synergický efekt v tíme, ktorý zdieľa vedomosti nenastáva automaticky. Ani prítomnosť kvalitných členov tímu nie je zárukou kvality výsledného výkonu tímu. Dôležité je nastavenie všetkých členov tímu k spolupráci, ich pripravenosť, vôľa, ochota motivácia zdieľať svoje individuálne vedomosti a skúsenosti.

Keď začnú členovia tímu spolupracovať, čiže odovzdávať a zdieľať vedomosti, predpokladajú určitú reciprocitu v tom, že ich vynaložená námaha bude odmenená. Ak tento predpoklad nie je, tak nie je ani ochota spolupracovať. Tu je dôležitá aj emocionalita, ak členovia tímu nie sú motivovaní, tak nespolupracujú, ak sú medzi nimi negatívne emocionálne postoje, antipatie, pôsobí to negatívne. Motiváciou je vyšší spoločný výkon, výhody zo spolupráce.

V podnikoch a organizáciách je dôležité, aby zdieľanie vedomostí prebiehalo nielen v rámci pracovných tímov, resp. vnútorných organizačných jednotiek, ale aj medzi nimi navzájom. Zdieľanie vedomosti v rámci celej organizácie znamená, že tu prebieha prepojenie vedomostných systémov, koordinácia vnútorných procesov a aktivít smerujúcich navonok organizácie. Tieto procesy sú zárukou toto, že vytvorené organizačné vedomosti sa nestrácajú,

ale využívajú ďalej v nových podmienkach, znižujú sa straty spôsobené nedostatočným prepojením ich zdrojov a miest využívania. Táto organizácia vystupuje voči zákazníkom, voči odberateľom, dodávateľom ako jeden integrovaný a zároveň flexibilný celok.

Takto zdieľané organizačné vedomostí sú základom a zdrojom intelektuálneho kapitálu organizácie, ktorý podstatne zvyšuje nielen jej celkovú hodnotu, ale aj jej produktivitu, výkonnosť a konkurencieschopnosť.

Ak sa teraz vrátim k jazykovednej polemike spomínanej v úvode tohto článku. zdá sa, že je k dispozícii dosť argumentov o tom, že slovné spojenie „ zdieľanie informácií, resp. vedomostí“, nie je možné, alebo len ťažko nahradiť inými slovami, ktoré sú považované za spisovné.